Rovaniemellä järjestetään tänä vuonna 12. kertaa muotoiluviikkoa, Arctic Design Week. Yritysmaailmaa ja muotoilijoita yhteentuova tapahtumaviikko on sisältänyt alusta lähtien ohjelmaa myös suurelle yleisölle.
Itsekin muistan, kuinka uusi tapahtuma oli virkistävä tuulahdus kaupungin tapahtumatarjonnassa. Vuosien saatossa design week jäi kuitenkin kenties hieman polkemaan paikoillaan. Sopiva uudistuminen on jokaisen tapahtuman elinehto, ja nyt sitä on luvassa. Muotoiluviikkoa luotsataan seuraavalle tasolle uudenlaisella tuotantorakenteella, mistä lisää seuraavan aukeaman jutussa.
Arctic Design Week on perustanut myös oman kaupunkifestivaalin nimellä Arktista vimmaa. Taide-, kulttuuripainotteista ohjelmistoa koostanut Niina Oinas kertoo yllättyneensä innosta, jolla rovaniemeläiset toimijat ovat ottaneet tapahtuman omakseen. Hänen mukaansa yhteiselle toiminta-alustalle on kaupungin vireällä kulttuurikentällä tilausta.
Syyskuussa Rovaniemellä vietetään perinteisesti Rovaniemi-viikkoa, jonka tapahtumatarjonta on kasvanut vuosi vuodelta jo hengästyttäviin mittoihin. Suosion perusteella voisi arvioida, että Rovaniemellä olisi paikkansa myös toiselle mokomalle. Ainakin ajankohta maaliskuun puolivälissä on mitä parhain: kaamoksen jälkeen valoa tulvii ovista ja ikkunoista, ja mieli on vastaanottavaisessa tilassa.
Kaupunkifestivaalin lisäksi Arctic Design Week edistää yritysmaailman ja muotoiluosaamisen kohtaamisia. Uutuutena mukana on myös Ääri-messut, kaupallinen foorumi pohjoisen muotoilijoille ja käsityöläisille.
Juuri Rovaniemelle muotoiluviikko sopii täkäläisestä näkökulmasta muun muassa siksi, että kaupungissa toimii muotoilualan koulutusta tarjoava yliopisto, maamme ainoana kaupunkina Helsingin lisäksi. Muotoiluosaamisen levittäytyminen pohjoiseen yliopistoa laajemmalle sisältää yhä niin mahdollisuuksia kuin haasteita, joihin muotoiluviikko voinee osaltaan vastata.
Matkailun kasvun aikoina muotoilulle voi löytyä Lapissakin tilausta myös aivan uudenlaisilta alueilta. Esimerkiksi majoitus- ja ravintolapalveluiden tulee paitsi toimia, olla myös visuaalisesti omaleimaisia erottuakseen sosiaalisen median kuvavirrassa.
Kysyntää on entistä enemmän myös palvelumuotoilulle, mihin vastaamaan Lapin yliopistossa käynnistyykin syksyllä oma maisteriohjelmansa.
Siinä missä matkailu voi luoda kysyntää muotoilulle, voi suhde toimia toisinkin päin. Aika näyttää muodostuuko Arctic Design Weekistä ainutlaatuista sisältöä tarjoava ja oikein markkinoitu muotoilutapahtuma, joka vetää puoleensa alasta kiinnostuneita kauempaakin maailmalta.