Ajankohtaista

Oi­val­lus­ten äärellä pal­ve­lu­ja muo­toil­len

Elämme maailmassa, jossa elämyksellisten palveluiden määrä kasvaa jatkuvasti. Ja siellä missä on palveluita, tarvitaan myös palvelumuotoilua.

Lapin yliopiston palvelumuotoilun professori Satu Miettisen mukaan palvelumuotoilu on pitkälti ”hoksaamista” – uusien palveluideoiden oivaltamista ja olemassa olevien palveluiden puutteiden huomioimista.
Lähtökohtana on aina palvelun käyttäjä. Palvelun on oltava hänelle tarpeellinen, toimiva ja miellyttävä – mielellään myös sopivasti elämyksellinen. Tavoitteena hyvä ja ainutlaatuinen palvelukokemus.
Miettinen on tiiminsä kanssa ”hoksaillut” hyviä palvelukokemuksia varsin vaikuttavan verkoston kanssa. Kumppaneista löytyy muun muassa pk-yrityksiä, Rovaniemen kaupunki, Lapin sairaanhoitopiiri, Lapset, Pentik, Lapin Safarit, Volkswagen, ABB ja Kone. Useilla toimialoilla on oivallettu, että panostus palvelumuotoiluun on sijoitus tulevaisuuteen.
Erityisesti digitalisoituminen, elämyksellisyys ja asiakokemusten suunnittelu asettavat liiketoiminnalle haasteita. Haasteiden kanssa ei kuitenkaan kannata jäädä yksin.
”Palvelumuotoilu auttaa esimerkiksi yrityksiä käyttämään teknologiaa paremmin hyödyksi ja luo uusia työmahdollisuuksia”, kertoo Miettinen.
Kirjoittaja: Jaana Ojuva

Satu Miettinen
Lapin yliopisto, Taiteiden tiedekunta, Palvelumuotoilun professori, dekaani

Satu Miettinen. Kuva: Marko Junttila
Olin ensimmäinen palvelumuotoilun tohtori, kun väittelin vuonna 2007. Siitä on tultu pitkälle. Nyt avoimen yliopiston kautta tarjoamamme perusopinnot ovat saatavilla jo yli kymmenellä paikkakunnalla läpi Suomen. Lisäksi tarjolla on palvelumuotoilun sivuaineopinnot, uusi työelämälähtöinen maisteriohjelma ja tohtorikoulutusta. Yksikkömme tieteellinen ja taiteellinen toiminta on kansainvälisesti tunnustettua. Koen olevani etuoikeutettu saadessani työskennellä kiinnostavien asioiden äärellä, inspiroivien ihmisten seurassa.

Share This