Vuoden 2023 Arctic Design Weekin valmistelut etenevät
Vuonna 2023 Arctic Design Week järjestetään 15. kerran. Maailman pohjoisin muotoiluviikko ja kaupunkifestivaali järjestetään vakiintuneella paikallaan viikolla 12 eli 20.-26.3.2023. Ohjelmistossa on vakiintuneita sisältöjä, mutta myös juhlavuoden erikoisuuksia. Kehitteillä on myös Design Juna Helsingistä ja Oulusta yhteistyössä VR:n kanssa.
Juhlavuoden ohjelmistossa on runsaasti sisältöjä kulttuurinnälkäiselle yleisölle, kasvuhakuisille ja muotoiluorientoituneille yrittäjille sekä innovatiivisille suunnittelijoille ja opiskelijoille. Tarjolla on yli 100 erilaista ohjelmaa eri puolilla kaupunkia ja Rovaniemeä ympäröiviä kyliä.
Koko kansan kaupunkifestivaali
Talvisella Rovaniemi-viikolla on luvassa juhlakonsertteja, designmessut, InnoMaratoneja, näyttelyitä, foorumeita ja seminaareja, muotinäytös, design workshopeja, elokuvia, ulkoilmatapahtumia ja installaatioita eri puolilla kaupunkia. Festivaalikeskus rakentuu jälleen kaupungin historialliseen Alaruokasen taloon. Pääosa tapahtumista ovat maksuttomia.
Juhlavuoden ohjelmistossa on valmisteilla muun muassa avajaistapahtuma Pilke-aukiolle, Attention -muotinäytöstapahtuma Lordin aukiolle, John Storgårdsin johtama Lapin kamariorkesterin juhlakonsertti Korundissa, “Luova Lava Lapsille” Napapiirillä, Design Studio sekä lasinäyttely Sampokeskuksessa. Koko kansan tapahtumat täydentyvät Arctic Smartness -näyttelyllä, Lapin yliopiston alumniseminaareilla, Liikahus -innovaatiotapahtumalla sekä Arctic AHA -foorumeilla.
Muotoiluviikon ohjelmistossa on myös kaupungin Vuoden kulttuuri- ja muotoilupalkintojen jako,muotoilukilpailujen julkistamistilaisuuksia, Lapin yliopiston audiovisuaalisen mediatieteen koulutusohjelman 30-vuotisjuhlaseminaari ja teollisen muotoilun showroom näyttely, jossa esillä mm. kursseilla toteutettuja tuotekonsepteja lasimuotoilusta teollisuuden sarjatuotteisiin sekä nykyaikaisessa tuotekehityksessä käytössä olevia pikamalliteknologioita.
Yritykset vahvistavat brändinäkyvyyttään muotoiluviikolla
Pohjoinen muotoilun ja kulttuurin vakiintuneeksi tapahtumaviikoksi muodostunut Arctic Design Week kiinnostaa kansainvälisiä brändejä ja yrityksiä. Yritykset näkevät merkityksellisenä liittää Arctic Design Weekin kumppanuudet ovat lisääntyneet ja vahvistuneet viimeisten kolmen vuoden aikana. Yritykset näkevät merkityksellisenä liittää oman brändinsä vastuullisuutta, arktisuutta ja muotoilua kansainväliseen Arctic Design Week-brändiin.
Uutena suomalaisena tekstiilialan brändinä kumppanuusyritysten joukkoon on liittymässä Joutsen Finland Oy. Muita kumppanuuksia ovat BRP Finland Oy, Polestar Finland Oy, Grano Oy, Kaleva Media Oy.
- Meille on tärkeää olla mukana profiililtaan hyvässä tapahtumassa, jossa arktisuus, muotoilu ja vastuullisuus ovat keskiössä. Haluamme olla kertomassa panostuksistamme vastuullisuuteen ja muotoiluun. Tärkeää meille on myös saada kuluttajilta ja nuorilta muotoilijoilta näkemyksiä tulevaisuuden kehitystyöhömme, sanoo Joutsenen Muotiliiketoiminnan vetäjä Katja Helén Joutsen Finland Oy:stä
Yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää Arctic Design Weekin sisältöjä muun muassa tuotetestaus- ja lanseeraustoimenpiteissään. Näistä odotetaan yhteydenottoja Business Rovaniemen tiimiin.
Mikä on Arctic Design Week.
- Vuosittain viikolla 12 järjestettävä, maailman pohjoisin muotoilutapahtuma Rovaniemellä
- Pääsisältö: Arctic AHA! yritysfoorumit, Arktista Vimmaa -kaupunkifestivaali ja ÄÄRI-messut
- Osa globaalia World Design Weeks –verkostoa (www.worlddesignweeks.org )
- Pääjärjestäjät: Rovaniemen kaupunki/Business Rovaniemi ja kulttuuritoimi sekä Lapin korkeakoulukonserni (Lapin yliopisto ja Lapin ammattikorkeakoulu)
- Rovaniemen kaupungin kansainvälisesti rekisteröimän Arctic Design Capital -tavaramerkin näkyvin toimintamuoto osana Arktinen pääkaupunki teemaa.
- Pääyhteistyökumppanit: BRP Finland Oy, Kaleva Media Oy, Polestar Finland Oy, Grano Oy, Joutsen Finland Oy.
Lisätietoja:
Taina Torvela, muotoilupäällikkö
puh. 040 135 0361
s-posti: taina.torvela@rovaniemi.fi