Maaliskuinen Arctic Design Week rikkoi 20 000 yleisömäärän rajan sekä keräsi yli 10 miljoonan kokonaisnäkyvyyden digitaalisissa ja painetuissa mediakanavissa. Muotoiluviikko oli myös enemmän kaupunkilaisten juhla kuin koskaan.
Rovaniemellä järjestettiin jo 14. kerran talvinen Rovaniemi-viikko, Arctic Design Week osana maailman muotoiluviikkojen sarjaa (WorldDesignWeeks.org). Myyntipäivistä, foorumeista, muotoilu- ja bisnestapahtumista sekä taiteesta ja kulttuurista koostuva Arctic Design Week on maailman pohjoisin muotoiluviikko ja kaupunkifestivaali. Viikko onnistui keräämään paikan päällä ja verkossa viikon 12 aikana reilun 20 000 yleisömäärän sekä yli 10 miljoonan yleisön kokonaisnäkyvyyden digitaalisissa ja painetuissa mediakanavissa.
Muotoiluviikon sisältöä oli tänä vuonna tuottamassa noin 150 eri toimijaa ja yhteisöä. Noin 180 ohjelmaa keräsi niin yrittäjiä ja muotoilijoita kuin kaupunkilaisia ja matkailijoitakin yhteen nauttimaan paikallisesta kulttuurista ja taiteesta sekä hyödyntämään kansainvälisen tason asiantuntijuutta. Yhteistyössä Visit Rovaniemen ja Rovaniemen kulttuuritoimen kanssa toteutettiin muun muassa kansainvälinen myyntitapahtuma matkanjärjestäjille sekä kaupungin kulttuuripalkintojen jako ja sisältöjä talviselle Rovaniemi-viikolle.
Muotoiluviikon tuottamisesta vastaa Business Rovaniemi yhteistyössä Lapin korkeakoulukonsernin kanssa. Sisältöjä tuottaa myös laaja joukko alueen yrityksiä ja toimijoita.
– Arctic Design Weekin päätavoite on lisätä kaupungin näkyvyyttä, elinvoimaa ja viihtyisyyttä. Ennen kaikkea viikko on esittely- ja myyntialusta alueen yritys- ja kulttuuritoimijoille. Tarkoituksena on paitsi konkretisoida kaupunkimme arktisuus-teemaa myös tuoda esille pohjoisen yrityksiä ja tuotteita, kulttuuria, muotoilijoita, kulttuurin tekijöitä sekä pohjoisen osaamista. Arktisuus ja vastuullisuus kiinnostavat niin kotimaisia kuin kansainvälisiä kumppaneitamme, jotka toivovat pitkäjänteistä yhteistyötä, sanoo Arctic Design Weekin tuottaja, Business Rovaniemen muotoilupäällikkö Taina Torvela.
Maailmanlaajuisen pandemia vuoksi tämän kevään muotoiluviikko oli ensimmäinen live-toteutus uudessa muodossaan. Muiden muassa KÖÖKKI-makufestivaali on yksi uusi osa Arctic Design Weekiä, joka nostaa esiin alueen yritysten osaavaa makumuotoilua. Yksi mukana olleista yrityksistä oli alusta lähtien KÖÖKKI -makufestivaalin kehitystyössä mukana ollut Choco Delin omistajayrittäjä Jouko Rajanen. Yritys hyödynsi tapahtumaa panostamalla omaan erikoistuotteeseen, ADW-leivokseen.
– Meillä on pelkää kiitettävää sanottavaa. Muotoiluviikko ja KÖÖKKI-makufestivaali oli positiivinen piikki myynnissämme ja toi hyvää näkyvyyttä. Asiakkaat ottivat uuden ADW-leivoksen hyvin vastaan. Me koemme muotoiluviikon erinomaiseksi tavaksi tuoda osaamistamme ja luovuuttamme esiin. Tärkeää se on myös työntekijöidemme kannalta, koska haluan tukea heidän luovuuttaan sekä motivaatiota luoda asiakkaillemme uutta ja ilahduttavaa, sanoo Choco Delin yrittäjä Jouko Rajanen.
Eettisyys kärkenä Attention!-päätöstapahtumassa Lordin aukiolla
Tapahtumaviikko huipentui Lordin aukiolle koko perheen maksuttomaan Attention! Fashion & music event for peace -päätösjuhlaan. Ohjelmassa oli muun muassa Fashion Model Agencyn muotinäytös sekä rauhankonsertti, jossa esiintyi kaikille tuttu Mr. Lordi & The Bilebändi. Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Visit Rovaniemi ja Business Rovaniemi.
– Vihdoin oli koittanut kaikkien odottama mahdollisuus kokoontua yhdessä nauttimaan yleisötapahtumista. Samanaikaisesti meidän ajatuksemme olivat vahvasti myös Ukrainan kansan luona, Visit Rovaniemen Brand Manager Janne Pallari toteaa.
Tästä ajatuksesta syntyi idea muotoiluviikon päätösjuhlaan. Muotinäytöksen ja konsertin väliin oli jätetty hetki, johon haluttiin luoda kantaa ottavaa ja taiteellista sisältöä rauhan puolesta. Tapahtuman kävijöillä oli mahdollisuus tukea tilaisuudessa myös Unicefin ja SPR:n toimintaa Ukrainan sodan uhrien hyväksi.
Uusia avauksia ja kansainvälisiä yhteistyömuotoja
Arctic Design Week on vetovoimainen yhteistyöalusta niille, jotka näkevät merkityksellisenä hyödyntää arktisuutta, vastuullisuutta ja muotoilua kilpailukykytekijänä sekä brändin vahvistajana. Parin viime vuoden aikana muotoiluviikko on poikinut uusia konkreettisia yhteistyömuotoja muun muassa kansainvälisten yritysbrändien kanssa sekä Italian Design Instituutin, Münchenin, Saint Etiennen ja Milanon muotoiluorganisaatioiden sekä Suomen Arkkitehtimuseon ja Designmuseon kanssa.
Muotoiluviikolle on vakiintumassa matkailuyritysten aloitteesta AAWA Travel Workshop, johon osallistui tänä vuonna lähes sata kansainvälistä elämyspalveluiden ostajaa yli 20 maasta. Uudet yhteistyöavaukset mm. Kaleva Median, Business Oulun, Toolbox Travel Oy:n , Young Finnish Designersin ja Seinäjoen Tangomarkkinat Oy:n kanssa jalostavat Arctic Design Weekin vaikuttavuutta ja näkyvyyttä jatkossa entisestään.
Tämän vuoden muotoiluviikolla auktorisoitiin myös Arctic Design Weekin ympäristöohjelma osana vastuullisuusteemaa. Ekokompassi-sertifikaatti osoitetaan muotoiluviikolle kevään aikana.
Mikä on Arctic Design Week?
Vuosittain viikolla 12 järjestettävä, maailman pohjoisin muotoilu- ja festivaalitapahtuma Rovaniemellä.
Pääsisältö: Muotoilufoorumit, Arktista Vimmaa –kaupunkifestivaali, KÖÖKKI -makufestivaali ja ÄÄRI-messut
Osa globaalia World Design Weeks -verkostoa.
Pääomistajat: Rovaniemen kaupunki ja Lapin korkeakoulukonserni
Rovaniemen kaupungin Arktinen pääkaupunki teeman sekä rekisteröimän Arctic Design Capital -tavaramerkin näkyvin toimintamuoto.