Arctic Aha! Foorumi

Kolmen Live dialogin sarja

ARCTIC AHA!

Kolme dialogia – Kolme asiantuntijaryhmää.

24 March 2023

Livenä Tiedekeskus Pilkkeessä.

 

 

Halusimme innostaa osallistujat etsimään uutta. Ilmastonmuutoksen hillitseminen on välttämättömyys, mutta sen voi nähdä mahdollisuutena uhan sijaan. Jotta mahdollisuuteen voi tarttua, on muutos ymmärrettävä paremmin.

Perimmäinen tavoitteemme on tukea yhteiskuntien ja yritysten menestystä. Menestys tarkoittaa sitä, että me Euroopassa saavutamme kunnianhimoisen tavoitteemme olla ilmastoneutraali vuoteen 2050 mennessä — ja että kykenemme yhdistämään tämän niin Suomen kuin Lapin yritysten tavoitteisiin.

Arctic AHA! -keskustelut ovat entistä paremmin saavutettavia, tukevat paremmin uusien kontaktien luomista ja vahvistavat kansainvälistymistä. Osallistu ja verkostoidu paikan päällä tai verkossa. Kaikki AHA!-keskustelut tarjoavat lisää ymmärrystä muotoilun lisäarvosta muutoksen johtamisessa kohti vastuullisempaa yriytstoimintaa ja ilmastoneutraalia Suomea.

 

ARCTIC AHA! FOORUMI 24.3.2023 KLO 9-16:30 Tiedekeskus Pilke

Muuttuuko yrityksesi tarkoitus, kun ajat käyvät levottomaksi?

Arctic AHA! -keskusteluissa jaamme kanssasi niiden suomalaisten ja kansainvälisten yritysten kertomuksia, jotka ovat löytäneet menestyviä tapoja reagoida ympäristön muutoksiin. Oli sitten kysymys ilmastonmuutoksesta tai yllättävistä muutoksista. Kun yrityksellä on selkeä tarkoitus, tapojen etsimisellä on vahva pohja. Muotoilu voi auttaa.

 

EN In turbulent times, does your purpose change?

Arctic AHA! Dialogues are first and foremost a platform to share stories of local and international companies successful in reacting to changes in their environment. Be they about climate change or sudden, more unpredictable changes. When a company has a clear purpose, finding solutions has a strong backbone. Design can help.

 

Raison d’être. Where does it come from.

No business, no organisation, no city can empty its strategy and actions in data and data analysis alone. Where does the organisation’s purpose, reason to exist come from? Especially at times like ours, defined by systemic and often unpredictable challenges.

Mistä organisaation tarkoitus löytyy

Yrityksen, organisaation, kaupungin strategia ja toiminnot eivät tyhjene dataan ja data-analytiikkaan. Mistä syntyy organisaation tarkoitus, syy olla olemassa? Erityisesti aikana, jota systeemiset ja usein vaikeasti ennakoitavissa olevat haasteet hallitsevat.

Paikka Tiedekeskus Pilke, tiedenäyttelytila, Ounasjoentie 6, 96200 Rovaniemi

Venue Science Centre Pilke, Ounasjoentie 6, 96200 Rovaniemi

Dialogue titles and descriptions

Keskustelut moderoi Päivi Tahkokallio, Tahkokallio Design+, toimitusjohtaja

Dialogues are moderated by Päivi Tahkokallio, CEO of Tahkokallio Design+

 

Jonathan Sands

Kara Pecknold

Martin Österberg

Meghan Press

Petteri Masalin

Hester van Dijk

Lue lisää ohjelman yksityiskohdista

Friday 24th March – More information
9:00 – 10:30 CET +1 // Arctic AHA! Dialogi 1 - suomi

Dialogi palvelee erityisesti PK-yrittäjiä ja kehittäjiä.

Arctic AHA! Dialogi 1.

Voitto viivan alla ei riitä. Mikä on yrityksesi tarkoitus?

Dialogin kieli suomi, suomalaisten yritysten caseja.

 

Yrityksen tai organisaation strategia ja toiminnot eivät tyhjene voittoon viivan alla tai dataan ja data-analytiikkaan. Mistä syntyy yrityksen tarkoitus? Erityisesti aikana, jota hallitsevat systeemiset ja usein vaikeasti ennakoitavissa olevat haasteet.

 

Keskustelussa ovat mukana mm. Jonne Hellgren, pakkausalalla vallankumoukselllisen RePackin perustaja ja toimitusjohtaja sekä Suomen vanhimman yrityksen Fiskars Groupin muotoilujohtaja Petteri Masalin.

 

EN

 

Arctic AHA! Dialogue 1. Profit under the bottom line is not enough. Where does your purpose lie? Case studies from Finland. Note, language is Finnish.

 Profit under the bottom line, or data and data analysis are not enough to define a company and its ambitions. Where does the purpose, reason to be of a company or any organisation lie? Especially at our times, defined by systemic and long term, or sudden, unpredictable challenges.

 

Among others, joining the discussion with you are Jonne Hellgren, CEO and Co-Founder of the Finnish Re-Pack operating in Europe and North America with regenerative solutions for packaging, and Petteri Masalin, Chief Design Officer, Fiskars Group, the global home of design-driven brands for indoor and outdoor living, and the oldest company in Finland operating since 1649.

 

10:30 – 11:00 // Arctic AHA! Cafe
11:00 – 12:30 CET +1// Arctic AHA! Dialogue 2 - englanti

Arctic AHA! Dialogi 2. Voitto viivan alla ei riitä. Yritykselläsi on varmasti muukin tarkoitus. Kansainväliset yritykset. Dialogin kieli on englanti.

Kansainvälisenkään yrityksen tai organisaation strategia ja toiminnot eivät tyhjene voittoon viivan alla. Erityisesti aikana, jota hallitsevat systeemiset ja usein vaikeasti ennakoitavissa olevat haasteet. Jatkamme keskustelua siitä, mistä syntyy yrityksen tarkoitus yhdessä kansainvälisten yritysten kanssa. Mukana keskustelussa ovat:

 

Jonathan Sands, Chair, The Third Pig Company ja eniten palkintoja koskaan keränneen legendaarisen bränditoimiston Elmwoodin perustaja, Iso-Britannia

 

Meghan Press, Board Member, World Design Organisation, Manager of UX Design Integration, Delta Airlines, Yhdysvallat

 

Jonne Hellgren, CEO and Co-Fouder, Re-Pack, Suomi

 

Petteri Masalin, Chief Design Officer, Fiskars Group, Suomi

 

Martin Österberg, Chief of Marketing, Polestar, Suomi

 

 

Kommentteja sinun lisäksesi:

 

Kara Pecknold, VP Regenerative Design, frog, Saksa

 

Alessandro Colombo, Architect, Professor at Politecnico di Milano, Official Ambassador of Italian Design, Italia

 

EN

 

Arctic AHA! Dialogue 2. Profit under the bottom line is not enough. Surely your company has other purpose as well. International case studies. In English.

 

International companies can not rely only on the profit any more than local companies. Especially at times like ours with systemic, often unpredictable challenges shaking societies. So where does the purpose, reason to be, lie? We continue the discussions together with some of the best experts in the world:

 

Jonathan Sands, Chair, The Third Pig Company, and Founder and former CEO of Elmwood, the global brand agency with more awards than any other in the world, UK

 

Kara Pecknold, VP Regenerative Design, frog, Germany

 

Martin Österberg, Polestar, the electric car company, Finland

 

Jonne Hellgren, CEO and Co-Fouder, Re-Pack, Finland

 

Petteri Masalin, Chief Design Officer, Fiskars Group, Finland

 

Commenting together with you:

 

Meghan Press, Manager of UX Design Integration, Delta Airlines, and Board Member, World Design Organisation, US

 

Alessandro Colombo, Architect, Professor at Politecnico di Milano, Official Ambassador of Italian Design, Italy

 

 

12:30 – 13:30 // Lunch
13:30-15.30 // Global Design Talks englanti

Global Design Talks.

Kun levottomat ajat ravistelevat yrityksen tarkoitusta, miten muotoilu voi auttaa. Dialogin kieli on englanti.

Levottomat ajat ravistelevat jokaista yritystä — olemme ilmastonmuutoksen haasteiden keskellä, pandemian jälkimainingeissa, keskellä energiakriisiä ja meihin kaikkiin täällä vaikuttavaa sotaa Ukrainassa. Yrityksen selkeä tarkoitus on tärkeämpi kuin koskaan. Miten muotoilu voi auttaa?

 

Keskustelussa ovat mukana

Kara Pecknold, VP Regenerative Design, frog, Saksa

 

Jonathan Sands, hallituksen puheenjohtaja, The Third Pig Company, ja maailmassa eniten palkintoja keränneen bränditoimiston Elmwoodin perustaja ja entinen toimitusjohtaja, Iso-Britannia

 

Petteri Masalin, Chief Design Officer, Fiskars Group, Suomi

 

Hester van Dijk and Reinder Bakker, Overtreders W, Hollanti, vahvistetaan

 

Kommentteja antavat sinun kanssasi

 

Jonne Hellgren, CEO and Co-Fouder, Re-Pack, Suomi

 

Meghan Press, Board Member, World Design Organisation, Manager of UX Design Integration, Delta Airlines, Yhdysvallat

 

EN

 

Global Design Talks.

When turbulent times shake your purpose, how can design help.

Turbulent times shake every single company. We are amidst the systemic climate change challenge with demands to react urgently, the pandemic has hardly left us, the energy crisis is on, and the war in Ukraine affects all of us. A company having a clear purpose is more important than ever. How can design help?

 

We have some of the best minds in design to discuss with us:

 

Kara Pecknold, global VP of Regenerative Design at frog, Germany

 

Jonathan Sands, Chair, The Third Pig Company, and Founder and former CEO of Elmwood, the global brand agency with more awards than any other in the world, UK

 

Petteri Masalin, Chief Design Officer, Fiskars Group, Suomi

 

Hester van Dijk and Reinder Bakker, Overtreders W, Hollanti

 

Kommentteja antavat sinun kanssasi

 

Jonne Hellgren, CEO and Co-Fouder, Re-Pack, Suomi

 

Meghan Press, Board Member, World Design Organisation, Manager of UX Design Integration, Delta Airlines, Yhdysvallat

 

 

More information

If you have questions on the theme or your proposal, contact

Päivi Tahkokallio
CEO of Tahkokallio Design+ and Producer of Arctic Aha!

paivi@tahkokallio.fi
+358 50 324 3517