2016, Design Business in the Arctic, 22. – 28.2.

2016, 22. – 28.2. Design Business in the Arctic

Vuonna 2016 ei ollut vain yhtä tuottajaa, vaan osallistujat järjestivät omat tapahtumansa. Yritysosioiden tuottajana toimi Julius Oförsagd Visual Norden Oy.

Arctic Design Weekin tärkeänä tavoitteena oli nostaa muotoilutietoisuutta erityisesti elinkeinoelämän näkökulmasta ja auttaa yrityksiä hyödyntämään muotoilua toiminnassaan. Arktinen ympäristö tuo erilaisia haasteita yrittäjille.

Rovaniemen kaupungin elinkeinotoimi linjasi, että heidän resurssejaan käytetään ainoastaan yritystapahtumien ja ‐sisältöjen toteuttamiseen. Tämä oli selkeä muutos aikaisemmista vuosista. Arctic Design Business Dayn tavoite oli saada aikaisempia vuosia enemmän yrityksiä osallistumaan ja sitoutumaan designviikon sisältöihin ja tavoitteisiin. Business‐osioiden tavoitteena oli valistaa ja opastaa yrityksiä oivaltamaan mitä muotoilu on, sekä kertoa sen hyödyntämisestä ja vaikutuksista yritysten liiketoimintaan. Sisällöllisesti muotoilua päätettiin avata asiakaskokemuksen ja käyttäjälähtöisyyden näkökulmista. Muotoilua haluttiin avata puhumalla mahdollisimman konkreettisista ja yrittäjiä lähellä olevista teemoista. Samaan aikaan Rovaniemellä oli Cirrus-konferenssi Yliopistolla.

Vuoden Arktinen Muotoiluyritys Treeform Ltd/Oy

The UArctic Thematic Network on Arctic Sustainable Arts and Design (ASAD) oli mukana tapahtumaviikolla.

Yhteistyökumppanit: Arktinen keskus, Kulttuuritalo Korundin sekä Metsähallituksen Tiedekeskus Pilke

Tapahtumia

Sijoittaja- ja yrityskummitapaaminen
keskiviikkona 24.2
Tapaamisen
pääkohderyhmänä olivat muotoiluyrittäjyyttä suunnittelevat tai yritystoimintaa käynnistävät henkilöt.

MISH MASH -Sparraukset,
Tiedekeskus Pilke,
Noin 20 yritystä mukana face-to-face sparrauksissa
ohjaajina Tuija Seipell, Mikko Sääskilahti, Antti Brunni ja Sami ”Hupparihörhö” Kuusela.

Arctic Desing Speed
Spitshaus-, pikaesittely-, ja verkostoitumistilaisuus

Arctic Design Stories –konsepti,
joka toteutettiin yhteistyössä Flatlight
Creativen kanssa. Videot olivat dvd:muotoisia.

Pop Up Showroom yrittäjille,
Showroom toimi seminaarin aikana. Tila toimi myös verkostoitumista varten;

Awards Night
Valittiin Vuoden arktinen muotoiluyritys: Treeform Ltd/Oy

Talviunessa – Winter Dreams, Arctic Fashion show
F-talon Agorassa, Lapin Yliopiston Taiteiden tiedekunta

Arktinen muotoilu ja käyttäjäkokemus bisneksen kehittäjänä -seminaari
Kulttuuritalo Korundissa.
Aamupäiväseminaarissa tarkasteltiinn käyttäjälähtöisyyttä ja asiakaskokemusta tuote- ja palvelumuotoilun elämysmuotoilun sekä digitalisaation näkökumista. Sen jälkeen työpajoja ja myöhemmin vielä verkostoitumista Arctic Snow Hotellin elämysmaailmassa. Yhteistyössä Lappset & Themed Entertainment Association. Tapahtumien jälkeen verkostoitumislounas. Tapahtumassa oli mukana noin 320 henkeä.

Key speakerit,

  • Keith James USA, Chief Executive Officer Jack Rouse Associates (JRA)
  • Lastu, Droplet Hitech Design
  • Surya Vanka, Director of the user experience, Microsoft
  • Tuija Seipell, Cool Hunter
  • Johan Granholm, Lappset Creative
  • Stephen Richards, Paragon Creative UK
  • Jens Thomas Ivarsson and Arne Bergh Sweden, Jukkasjärvi Ice Hotel
  • Matt Barton 7th sense UK, case study Hello future from Sweden
  • Nick Farmer, Attraction Development Ltd. UK

Näyttelyitä:

Akustinen Estetiikka

Virtaa – painettuja tekstiilejä

Vuorovaikutteinen messuosasto Interactive Space

Muotoiluopiskelijoiden Kierrätystyöpaja esineiden näyttely

Jaquard – näyttely

Design Stories Seminar
Yliopistolla pääsi kuulemaan yliopistolta valmistuneita muotoilun ammattilaisia.

Mukana myös keskustelutilaisuuksia, muotoilutyöpajoja, performansseja, sekä pop up -kauppoja.

Share This