Juhlaohjelmistossa yli 80 tapahtumaa
Rovaniemen kaupungin järjestämä muotoiluviikko käynnistyy 15. kerran ensi viikolla. Juhlavuoden tapahtumaviikko sisältää yli 80 eri tapahtumaa, joiden tuottamisessa on mukana yli 60 toimijaa. Viime vuonna rikottiin 25 000 kävijän rajapyykki, kun pandemian jälkeen päästiin toteuttamaan ensimmäisen kerran uuden konseptin mukainen kokonaisuus.
Muotoilijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöstä liikkeelle lähtenyt tapahtuma on nyt kansainvälisten muotoiluviikkojen tapaan kaupunkilaisten, yritysten, opiskelijoiden ja kulttuuritoimijoiden kohtaamispaikka. Se on vuosien saatossa kasvanut osaksi kaupungin, yliopiston ja ammattikorkeakoulun yhteistyötä, näkyväksi ja konkreettiseksi osaksi koulutusohjelmia, jossa opiskelijat ja työelämä kohtaavat.
Muotoiluviikon tehtävä on profiloida toimijoita, tekijöitä ja aluetta. Juhlavuotta juhlistava arktinen muotoilutapahtuma tuo paikallista kulttuuri- ja taideosaamista näkyväksi niin kaupunkilaisille kuin matkailijoille.
- Muotoiluviikko on laajan verkoston aikaansaannos. Vaikuttavuus syntyy yrittäjien, muotoilijoiden, kulttuuritoimijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöllä. Ohjelmistossa on laaja kattaus arktista muotoilu- ja kehittämisosaamista. Opiskelijoille mielekkyys syntyy mm. elinkeinolähtöisestä oppimisesta, konkreettista yhteistyötä yritysten kanssa. Yrittäjille mahdollistetaan näkyvyyden lisäksi löytää osaavia tekijöitä ja asiakaspalautteita kasvuun ja kehittämiseen, sanoo tuottaja ja muotoilupäällikkö Taina Torvela, Business Rovaniemestä.
- Tämä vuosi on osoittanut kuinka vetovoimainen Arctic Design –teema on ja kuinka pystymme luomaan sen avulla toimivia kaupallisia kumppanuksia sekä globaalia näkyvyyttä ja erottuvuutta, jatkaa Torvela
Koko ohjelmisto esitellään koko Lapin alueelle jaettavassa Muotoja-lehdessä. Lehti on tuotettu yhteistyössä kaupungin, yliopiston ja ammattikorkeakoulun viestintäyksiköiden kanssa.
MONIMUOTOINEN MUOTOILUVIIKKO KUULUU KAUPUNKISTRATEGIAN YTIMEEN
Rovaniemen kaupunki korostaa Rovaniemen asemaa arktisena pääkaupunkina. Erottuvuuskärjeksi on päätetty valita arktisen osaamisen koti. Talvista juhlaviikkoa eli Arctic Design Weekiä, osana kaupungin omistamaa Arctic Design Capital –tavaramerkkiä, maailman pohjoisinta muotoiluviikkoa on kehitetty ja muotoiltu viimeiset neljä vuotta Advisory Boardin linjausten mukaisesti em. kaupunkistrategiaa edistäväksi.
- Arktinen muotoilu luo meille kansainvälisesti kiinnostavan viitekehyksen lisätä kilpailukykyä ja näkyvyyttä. Meillä on tähän liittyvää vahvaa tieto-taitoa, tutkimusta sekä osaajaverkostot, jotka herättävät kansainvälisesti lisääntyvää mielenkiintoa. Arktisen muotoilun estetiikkaan kuuluvat vastuullisuus, puhtaus ja kestävä kehitys. Nämä ovat meidän suuria teemojamme, joita haluamme edistää osana arktisen pääkaupungin strategiaamme.” sanoo Rovaniemen kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio.
Muotoiluviikkoon liittyvät tavaramerkit omistaa kaupunki. Muotoiluviikon rahoituksesta tällä hetkellä vastaa 70 prosenttisesti yhteistyökumppanit. Kaupunki päätti puolittaa juhlavuoden 2023 rahoitusosuutensa keväällä 2022.
INFOA
ARCTIC DESIGN WEEK
- Vuosittain viikolla 12 järjestettävä, maailman pohjoisin muotoilun festivaalitapahtuma Rovaniemellä.
- Kenelle: kaupunkilaiset, yrittäjät, muotoilijat, opiskelijat, kulttuuritoimijat
- Miksi: edistää alueen tunnettuutta ja profilointi arktisena pääkaupunkina, edistää toimijoiden kilpailukykyä innovaatio- ja muotoilumenetelmin, tarjota elinkeinolähtöinen oppimis- ja testausympäristö
- Sisältökategoriat:
- Arktista Vimmaa –kaupunkifestivaali, https://tapahtumat.rovaniemi.fi/fi-FI/topic/5f6ddd761a5a116cf32e0d89
- Arctic AHA! foorumit ja teemalliset yrityssessiot https://tapahtumat.rovaniemi.fi/fi-FI/topic/5f6dddb777f2d0388b2a308b
- ÄÄRI Design Market https://tapahtumat.rovaniemi.fi/fi-FI/topic/5f6dde121a5a116cf32e0d8a
- Osa globaalia World Design Weeks -verkostoa, https://www.worlddesignweeks.org/
- Pääjärjestäjät/omistajat: Rovaniemen kaupunki ja Lapin korkeakoulukonserni
- Rovaniemen kaupungin omistaman ja rekisteröimän Arctic Design Capital -tavaramerkin näkyvin toimintamuoto.